آقای شهردار به خود بیائید!

✍️ مدیرمسئول

کلانشهر اصفهان در دوره های مختلف سرآمد شهرهای ایران و نیز یک شهرِ شُهره به فرهنگ، تمدن و زیبایی در انظار بین المللی بوده است. اگر چه عصر صفویان دوره ی طلایی شهر گنبدهای فیروزه ای به حساب می آید اما در دوره های بعدی نیز در بین شهرهای ایران از اهمیت و شهرت آن کاسته نشده است به ویژه در نیم قرن اخیر و در دو دوره قبل و پس از انقلاب و در زمان تصدی شهرداران مختلف همواره مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی بوده است و فارغ از جاذبه های تاریخی و میراثی اش، در زمینه هایی همچون روند توسعه و پیشرفت مستمر، زیبایی، پاکیزگی و نظافت و در یک کلام مدیریت مناسب زبانزد بوده است و تقریبا همه شهرداران پس از انقلاب تاثیرات ماندگاری را به ثبت رسانده اند. 

اما روی سخن از این پس با شماست جناب شهردار؛ چه قبول داشته باشید چه نه؛ در دوره کنونی به شدت احساس می شود که شهر در مسیر بازگشت به عقب است و علیرغم تلاش و تبلیغاتی که شما و همکارانتان برای موفق نشان دادن و حتی سرآمدتر بودن این دوره نسبت به دوره های پیشین دارید اما واقعیت های مشهود و نامشهود مؤید ادعاهایتان نیست.

آنچه مسلم است این که کارنامه این دوره همچون دوره های قبل به نام شهردار وقت ثبت می گردد بنابراین حسب وظیفه امر به معروف مسئولان و بر وفق دینی که به شهرمان داریم، مواردی را خطاب به شما گوشزد می کنیم و امیدواریم  همانگونه که قبلا اعلام داشته اید احساساتی نیست، به دور از هرگونه احساسات در موارد مذکور تعمق داشته و برای فرصت باقیمانده طرحی نو دراندازید.

جناب آقای قاسم زاده حقیقت این است که در روزهایی که شورای جدید شهر می خواست از بین گزینه هایش یک نفر را به عنوان شهردار انتخاب کند، با توجه به شناختی که از فضای فکری حاکم بر این شورا و مجموعه بزرگان اصولگرای تاثیرگذار بر تصمیمات اعضای شورا وجود داشت انتظار نمی رفت شما گزینه اول شهرداری باشيد اما با ایفای نقش زیرکانه محمدنورصالحی و یاران نزدیکش در شورا و احتمالا لابی های کارساز شما با افراد متنفذ و تاثیرگذار در فرآیند انتخاب شهردار، شاهین اقبال بر شانه های شما نشست و کلیدِ سومین کلانشهر کشور و البته اولین شهر در بسیاری از زمینه های دیگر به شما سپرده شد تا شهروندانِ سرشار از بیم و امید، دل به بهتر شدن اوضاع و احوال شهرشان آن هم امیدوار به نگاه اعلامی شما یعنی توسعه مبتنی بر فرهنگ ببندند.

اکنون نزدیک به دوسال از حکمرانی و مدیریت به زعم خودتان انقلابی شما و شورا بر نصف جهان گذشته است و آنچه تا کنون با بذر شعار و قرار کاشته اید نه رویشی داشته است و نه نمودی. نمی خواهیم اقدامات انجام شده و تلاش های کارکنان خدوم شهرداری را نادیده بگیریم اما راهبردها، برنامه ها و اقدامات انجام شده در مقابلِ اولا بزرگی و عظمت کلانشهری همچون اصفهان، شأنیت چندانی ندارد و ثانیا در قیاس با دوره های قبل چندان حکایت گرِ پیشتازی و ابهت اصفهان نیست و انتظارات شهروندان را برآورده نساخته است؛ به عبارات دیگر تاکنون و پس از حدود دو سال، اقدام شاخصی که محصولِ مدیریت شما بر شهر باشد به چشم تیزبین شهروندان ننشسته است.

از سوی دیگر برخی از اقدامات مدیریت شهری مشحون از ضعف و حرکت در جهت عکس مطالبات و نیازهای واقعی شهر و شهروندان است و گزافه نیست اگر ادعا کنیم برخی از اقدامات و رفتارها مصداقِ “اگر نوشم نِئی نیشم چرایی” است. از آخرین نیشی که مدیریت شهری به اصحاب رسانه شهر و استان زد که بگذریم مصداق های فراوان دیگری از این حرکت های خلاف مصلحت شهر و شهروندان به چشم می خورد که به ۴ مورد آن اشاره می شود:

۱- اکثر شهروندان از برنامه جمع آوری پسماند به شدت گلایه مندند و معتقدند که این برنامه باعث انباشت زباله در گوشه و کنار شهر شده و چهره شهر زیبای اصفهان را که روزی سرآمد نظافت و تمیزی در بین شهرهای کشور بود را مخدوش کرده است.
۲- انتصاب های نامأنوس، ضعیف و ناچسب برای برخی از بخش های شهرداری که هم شائبه خاص اندیشی، جناح گرایی و سهام سپاری سیاسی را تقویت می کند و هم ناکارآمدی مشهودی را در پی داشته است، شهرداری را از نظر مدیران متخصص، خلاق و همه شمول فقیر کرده است.

۳- اخراج، حذف، تحقیر و تنزیل پست نیروهای غیرهمسوی سیاسی به دلایل و بهانه های واهی و ناوارد که در وهله نخست باعث بی انگیزگی بحشی از کارکنان می شود و در وهله بعد سببِ رسمیت بخشیدن به یک سنت غلط و اشتباه برای مدیران آینده جهت تداوم همین مسیر در برخورد با نیروهای وابسته به مدیران امروزی می شود، که این نیز تهدیدی جدی برای آینده شهرداری و نیروهای آن و نهایتا منافع شهروندان خواهد بود.

۴- ضعف و ناکارآمدی در نظارت بر عملکرد بهره برداران از سرمایه های خدماتی و رفاهی متعلق به شهرداری همچون بازارهای کوثر، گل و گیاه، بازار روز، خودرو و مکان های تفریحی همچون شهربازی ها که ارتباط مستقیم با سلامت و جان شهروندان دارد که در نمونه اخیر شاهد بروز حادثه ای وحشتناک در شهربازی ناژوان بودیم که منجر به مصدومیت تعدادی از کودکان شد و اگر لطف خدا نبود امکان بروز فاجعه ای غیرقابل جبران حتمی بود.

آقای شهردار مدیریت ها و مسئوليت ها، فرصت های مغتنمی برای خدمت به مردم است و بنا بر فرمایش امام علی علیه السلام همچون ابر از آسمان عمر گذر خواهند کرد. شما دو سال از ۴ سال دوره خود را طی کرده اید، هر چه شعار باید می دادید داده اید، هر گونه آزمون و خطایی که لازم بوده است انجام داده اید، هر انتقام گیری سیاسی که یا خود خواسته اید یا از شما درخواست شده را هم به جا آورده اید. شما فقط و فقط ۲ سال فرصت دارید، چگونه این دوسال از این دوره از ۱۴۰۰ تا کنون مانند باد گذشت؟ مدت باقیمانده هم سریعتر و البته سخت تر خواهد گذشت. به عنوان منتقدی خیرخواه برای شهرمان و مدیریت شهری، از شما انتظار داریم هر چه زودتر به خود بیائید و به جای گارد گرفتن در مقابل منتقدان، به تعریف و تمجیدهای منفعت طلبانه چاپلوسان که شما را از حقیقت دور می سازد وقعی ننهید و همه توهمات و این تصورات خیالی القایی را که “ما از دیگران بهتریم و دیگران کاری نکردند” را کنار بگذارید و بهتر بودنتان را در عمل ثابت کنید، بیشتر کار کنید، به مطالبات شهروندان توجه بیشتری داشته باشید، از نیروهای متخصص، دلسوز و شایسته فارغ از این که به کدام گرایشات سیاسی نزدیک یا دورند برای پیشبرد امور بهره ببرید، با مردم حقیقتا صادق و شفاف باشید و هر جا موفق نشدید اقدامات مورد انتظار مردم و شعارها و وعده های خود و اعضای شورای شهر را تحقق ببخشید، صادقانه با آنها در میان بگذارید و از بزرگواریشان متنعم شوید، آنگاه خواهید دید که این شهروندان برای توسعه و آبادانی شهرشان، برای زیباتر شدنش و برای سربلندی و اعتلای مجددش چگونه در کنار شما خواهند ماند، فقط به خود بیائید همین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *