ویژگی ها، ظرفیت ها و کاربردهای متاورس

✍️ دکتر علیرضا احمدی* | ویژگی ها ، ظرفیت ها و کاربرد های متاورس درس نامه مجموعه گفتارهای بنده در این نوشتار هست که اولین ویژگی متاورس حس حضور و تعامل بین دو طرف می باشد.

من صحبت می کنم و شما هم برای من مطلب می فرستید و حتی می توانیم گفت و گو کنیم و من دو نقش دریافت کننده و ارسال کننده پیام را دارم.

متاورس عالمی ست که این سد را می شکند و حس حضور ایجاد می کند یعنی کنار هم نشسته ایم و با هم حرف میزنیم.

ممکن است بگوئید با این که چند سال از آمدن بلاکچین می گذرد هنوز افراد زیادی در جامعه آن را نمی شناسند ، متاورس هم تا بیاید و بین مردم جا بیفتد چند سال طول می کشد ، اما چنین نیست.

سرعت تکثیر پذیری و تعمیم پذیری و استقرار متاورس در دنیا از بلاکچین و هوش مصنوعی بالاتر خواهد بود چون سوار بر این هاست و شتاب و سرعت بیشتری می گیرد.

دومین ویژگی متاورس درک محیط است یعنی در آنجا همه حواس شما به گونه ای درگیر خواهد شد و این خیلی بالاتر از یک احساس خیالی ست.

سومین ویژگی متاورس تعامل هزاران بلکه میلیون ها نفر از سراسر دنیا که می توانند از طریق آن با هم وارد تعامل شوند.

مثلا چین اعلام کرده است که یک دانشگاه بزرگ ش را به متاورس پیوست داده و از سال بعد یک سوم کلاس هایش را در این فضا اجرا خواهد کرد یا کنسرتی در فلان جای دنیا با چند میلیون نفر شرکت کننده از سراسر دنیا برگزار می شود.

چهارمین ویژگی ، ظرفیت یا کاربرد متاورس یادگیری و شناخت به کمک همه حواس و قوای اساسی انسان ست.

الان یادگیری ما بر اساس دیدن و شنیدن ست یعنی یک صفحه تخت وجود دارد که ما آن را می بینیم و از طریق آن به ما آموزش می دهند اما در متاورس نوشته ای پیش چشم ما قرار می دهند که همه حواس ما را درگیر می کند یعنی صرفا خیال نیست .ما با همه وجو درک می کنیم برای مثال محله ای را در کودکی در آن زندگی می کردید تجسم کنید .تمام تعاملاتی که با بچه های همسایه ها داشتید الان هم در ذهنتان به صورت حک شده است .اگر آن محله ها را خراب یا بازسازی نکرده باشند وقتی به آنجا می روید به شما حس حضوری قوی دست می دهد و حس می کنید محیط دارد با شما حرف می زند.

پنجمین ویژگی متاورس چند بعدی سازی و محیط وارگی ست .متاورس با استفاده از ابزارهایی عمق دید را تا کیلومترها می برو یعنی دقیقا همان واقعیتی را که شما در کف خیابان و در جامعه می بینید ، برای شما ایجاد می کند .برای آن افق و عمق ایجاد می کند و این کاری بسیار با ارزش است که یکی از کمبودها و خلاهای اینترنت را حل می کند .

ششمین ویژگی متاورس تبدیل تعامل است. امروزه ما به آسانی با هم گفت و گو می کنیم .هر یک از شما از هر کجای دنیا که باشید ، در همین فضای مجازی با هم تعامل می کنید ،اما متاورس تعامل را به مرحله بالاتری می برد و تعامل انسان را به تسلط بر محیط و افراد و مدیریت محیط و احاطه کامل تبدیل می کند .

هفتمین ویژگی متاورس ترکیب هنرهای محیطی و نمایشی می باشد یعنی به صورت هم زمان هم شما و هم محیط حرکت می کند.

به نظر می رسد به مرور انسان حتی بوی عطر محیط ، لطافت و نسیم جنگل ،صدای جیک جیک پرندگان یا هر چیز دیگر هم دسترسی پیدا می کند و احاطه شکل می گیرد.

هشتمین ویژگی یا کاربرد متاورس، فرصت بسیار بزرگ و بی نظیری ست که ایجاد می کند که بتوانیم آیین ها ، مناسک و اجتماع سازی هایمان را در آن انجام دهیم.

برای مثال در محرم چند سال پیش کرونا آمد و نتوانستیم مراسم عزاداری محرم و حتی دهه فاطمیه را برگزار کنیم.

در متاورس می توان همان عزاداری و تعزیه را به همان صورتی که در واقعیت شکل می گیرد ،در فضای مجازی برگزار کرد.

مطمئن باشید همین الان که داریم در یک فضای خیلی محدود حرف می زنیم دیگران رفته اند کنسرت ها و بزرگترین میدان های عرفان شان را ساخته اند.

* هیئت علمی دانشگاه اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *